
Hur du använder digitala visningar effektivt

En fastighetsmäklare i Stockholm sitter hemma i sitt kontorsrum. Hon startar en Zoom-länk och 47 potentiella köpare loggar in. Under nästa timme visar hon en lägenhet på Södermalm rummen från flera vinklar, utsikten från balkonen, det stora köket. Köpare ställer frågor live. Tre dagar senare har hon två besök inbokade på fastigheten. Det här är kraften i digitala visningar.
Fastighetsmarknaden förändras snabbt. Köpare söker online först. De vill se fastigheten innan de åker dit. Mäklare som inte använder digitala visningar förlorar på två sätt färre människor ser objektet, och de som kommer fysiskt är redan osäkra. Men hur du använder digitala visningar effektivt för att nå rätt köpare och spara tid? Det är frågan många ställer sig nu.
Förbered din digitala visning för att nå rätt köpare
Innan du startar kameran måste du veta vem du vill nå. Är det förstagångsköpare? Familjer med barn? Investerare som letar efter hyresobjekt? Varje grupp behöver olika fokus, helt enkelt.
- Förstagångsköpare vill se potentialen och förstå kostnader.
- Familjer bryr sig om närhet till skolor och parkeringsplatser.
- Investerare fokuserar på läge, hyresinkomst och renoveringsbehov.
Välj rätt plattform för ditt syfte. Zoom eller Google Meet passar bäst för live-visningar där du kan svara på frågor direkt. YouTube passar bättre för inspelade rundturer som folk kan se när de vill.
Testa all teknik dagen innan. Kamera, mikrofon, internetuppkopplingen ingenting är värre än att strömma när ljud saknas eller bilden hackigas. Planera belysningen noga. Öppna gardiner på dagtid. Använd extra lampor om rummen är mörka. En vacker lägenhet kan se trygglös ut om de är dåligt upplyst.
Gör din visning intressant så att folk stannar
En visning där mäklaren bara går från rum till rum och säger "här är sovrummet" gör att folk klickar bort. Du måste göra de intressant.
Filma från flera vinklar. Visa samma kök från två sidor. Låt kameran följa dig när du går genom hallen. Öppna garderober för att visa förvaring många köpare undrar på detta. Stå vid fönstren och visa utsikten. Berätta vad man ser framför sig på en tisdagsmorgon från den här lägenheten.
Använd interaktiva element under direkt-visningen. Ställ frågor som "gillar ni det moderna köket?" eller "skulle ni vilja bo i det här området?". Låt folk svara via omröstningar. Det här engagemanget gör att de inte bara tittar de deltar.
En mäklare i Göteborg började fråga köpare vad de undrade över innan visningen började. Hon tog screenshots på frågorna och fokuserade hela visningen på att svara på dem. Intresset ökade drastiskt (helt enkelt fantastiskt hur mycket det spelade roll). Folk kände sig hörda.
Svara snabbt på alla frågor under live-visningen. Om någon frågar om fastighetsskatt svara omedelbar. Om någon frågaar om elpriser hjälp dem. Dessa små svar skapar förtroende. Folk märker att du bryr dig om deras beslut.
Ge köpare tid att reflektera. Sluta inte visa under 30 minuter. Stanna i ett vackert rum och be folk att berätta vad de tänker. Denna tystnaden fylld av möjlighet är värderfull.
Använd tekniken rätt från start
Sverige är ett av världens mest digitala länder. Nästan 95 procent av befolkningen använder internet dagligen. Det betyder att din målgrupp redan är online de väntar bara på att du ska visa dem fastigheten på ett smart sätt.
Många mäklare frågar vilket verktyg som är bäst. Svaret beror på vad du vill göra. För live-möten använd Zoom, Google Meet eller Microsoft Teams. För inspelad innehål, ladda upp på YouTube eller skapa en VR-rundtur om fastigheten är högvärdesklass.
Säkerställ att internet är stabilt. En buffring mitt i den vackraste vyn får köpare att logga ut. Testa uppkopplingen timmen innan du börjar. Ring din internetleverantör om du är osäker det är värt det.
Följ upp snabbt efter visningen
Visningen avslutas. Nu händer ofta ingenting. Det är ett misstag.
Skicka ett mejl samma dag med tack för att de tog sig tid. Bifoga en länk till rundturen om den är inspelad. Berätta att du är redo för fysiska besök. En snabb uppföljning visar att du är seriös och organiserad.
Notera vilka frågor som ställdes mest. Om många frågade om närheten till pendeln, lägg till denna information på nästa visning. Om folk undrade över värmekostnaderna, förbered ett svar innan nästa session.
Gör det personligt och verkligt
Digitala visningar kan kännas kallt om du inte är försiktig. Många mäklare läser från ett manus. Köpare märker detta omedelbar. De känner att du bara gör ett jobb.
Berätta istället varför fastigheten är särskild för dig. "Jag älskar den här balkonen för att man kan se solnedgången härifrån." Eller "De senaste ägarna renoverade köket för två år sedan med nya skåp och bänkskivor." Detta är mycket bättre än "detta är ett kök."
Visa att du känner området. Berätta om bra restauranger, vilket gym som ligger nära, hur långt det är till jobben. Köpare vill inte bara se fastigheten de vill föreställa sig att leva där.
Planera för både online och offline möten
Digitala visningar ersätter inte fysiska besök. En person som ser fastigheten online och sedan kommer för ett verkligt besök gör oftare ett köp än någon som bara ser online. Varför? För att de redan har bestämt att fastigheten passar innan de åker dit.
Använd digitala visningar för att filtrera. De som loggar in på visningen men inte ställer frågor är kanske inte så intresserade. De som ställer många frågor och stannar längre de är värda ett fysiskt möte. Du sparar tid genom att inte visa för folk som redan vet att de inte vill ha fastigheten.
Ett tips: skicka ett kort formulär efter den digitala visningen. Fråga om de vill se fastigheten fysiskt. Detta säger mycket om deras intresse. Om de säger ja snabbt, boka in dem samma vecka medan entusiasmen är stark.
Många köpare är höfliga men inte säkert intresserade. Med denna metod sparar du både din tid och deras tid.
Digitala visningar är inte framtiden för fastighetsmäkleri de är nutiden. De låter dig nå människor långt innan de ringer upp för att boka en visning. Du får tid att berätta om fastigheten på ditt eget sätt. Du bygger förtroende genom att svara på frågor under mötet. Och du sparar timmar på att inte visa för personer som redan vet att fastigheten inte passar.
Börja idag. Välj en fastighet. Testa med en liten live-visning för några välvalda köpare. Se vad som händer. Du kommer förmodligen att bli överraskad av hur många möten detta skapar.
Om du behöver hjälp med tekniken eller vill utforska professionella VR-rundturer och livestreaming-lösningar, kontakta UVR Nordic. Vi hjälper fastighetsföretag att nå fler köpare genom digitala visningar som faktiskt fungerar.

Om Sofia Bergström
Sofia Bergström är en skribent för uvrnordic.se.