
Så får du fler budgivare på din bostad

Att sälja en bostad känns ofta som ett lotteri. Du lägger ut annonsen och hoppas på många intresserade köpare. Men verkligheten är mindre glamorös de flesta bostäder får bara två budgivare. Det här problemet är verkligt och de kostar pengar. Så får du fler budgivare på din bostad är ingen magi, utan handlar om rätt strategi från dag ett.
Varför spelar antalet budgivare roll? Jo, för varje ny budgivare som dyker upp stiger slutpriset. En extra budgivare kan höja priset med omkring 79 000 kronor. Det är en betydande summa som många säljare missar helt enkelt för att de inte visste hur man lockar intresse. År 2025 är bostadsmarknaden utmanande det finns mycket till salu, vilket innebär att köpare har många val (och det är faktiskt ganska frustrerande för en säljare). Du måste arbeta för att sticka ut.
Så skapar du intresse innan visningen
Allt börjar långt innan någon öppnar din dörr. En erfaren mäklare hjälper dig sätta rätt pris varken för högt eller för lågt. För högt avskräcker köpare, för lågt säljer du dig själv kort. Bra marknadsföring spelar också en stor roll. Fina bilder, en bra beskrivning och en lockande annons gör att fler människor vill besöka bostaden.
Tiden för försäljning betyder mer än många tror. Lägg ut bostaden efter större visningshelger när många köpare är aktiva och letande. Det är då intresset är högst. Du vill också ha ett rimligt antal visningar innan budgivningen mellan fem och tio är vanligt, fler visningar skapar fler potentiella budgivare senare.
Under visningen väcka konkurrens bland köpare
Nu sitter du med människor i din bostad. Det här är ditt tillfälle att göra dem entusiastiska. Presentera bostaden på ett sätt som visar dess bästa sidor. Peka på detaljer ett fint ljus från fönstret, det nya köket, den stora balkongen. Människor köper ofta med känslor, inte bara med matematik.
Var transparent om budgivningsprocessen. Berätta att fler budgivare leder till högre pris det motiverar köpare att ge sitt bästa bud. Många mäklare börjar även informera om bindande bud, vilket betyder att köparen åtar sig att köpa om priset stämmer. Det gör budgivningen säkrare för alla inblandade.
Skapa konkurrens genom klarhet
Folk gillar inte osäkerhet. En tydlig, rättvis budgivningsprocess gör att människor vågar satsa. Säg öppet hur processen fungerar. Vilken dag inlämnas buden? Kommer ni att göra flera omgångar om det är jämnt? Ju klarare du är, desto mer förtroende får du från köparna.
Berätta också gärna hur konkurrensen redan ser ut. Om du redan fått två bud och väntar på fler, säg det. Det skapar en känsla av att detta är ett efterfrågat objekt. Människor vill inte missa en bra bostad rädslan för att tappa den driver budgivningen uppåt.
Din roll som säljare är att skapa en miljö där köpare känner att de måste ge sitt bästa bud. Det handlar inte om att lura någon utan om att vara ärlig och låta marknaden göra sitt jobb.
Fler budgivare är möjligt med rätt förberedelse och genomförande. Du behöver inte vara en försäljningsexpert en erfaren lokal mäklare vet redan hur man gör det. De vet vad som fungerar i just din stad, på just din gata. De vet när marknaden är varm och hur man lockar rätt köpare. Att investera i god mäklarhjälp från början sparar ofta pengar senare. Skillnaden mellan två budgivare och fem budgivare kan lätt vara hundratusentals kronor i din ficka eller inte, beroende på vilka beslut du tar nu.

Om Sofia Bergström
Sofia Bergström är en skribent för uvrnordic.se.